Onze syndicus : moeilijk werkbaar – onbetrouwbaar – chaotisch

Word je eigen syndicus

548 keren bekekenSyndicus

Beste,

Gisteren was er een BAV en het 3e punt was de tuin. Ik was voorzitter (er waren anders geen kandidaten)  en heb dan direct het woord genomen ivm onze tuin.

Gezien onze syndicus niet wil meewerken voor het zoeken naar een nieuwe tuinaannemer hebben wij als raad zelf het heft in eigen handen moeten nemen. Wij hebben 3 heel gedetailleerde offertes ontvangen en voorgesteld (met een tabel) en hebben vooraf met de beheerraad overeengekomen om één bepaalde tuinaannemer naar voren te brengen. Wij hadden zelfs gevraagd aan de Syndicus om geen offerte te vragen aan de huidige tuinaannemer maar toch heeft hij dit gedaan omdat er volgens hem 3 eigenaars dit gevraagd hadden, maar weten wij niet wie dit gevraagd heeft.

Hij heeft zelfs in het weekend thuis bij één lid van de beheerraad die persoon proberen te overtuigen om te kiezen voor de huidige aannemer….

Stemming :

Één voordeel, de huidige aannemer was iets duurder dan de aannemer die wij naar voor gebracht hebben en 90 % geeft akkoord gestemd voor de aannemer die wij naar voorgesteld hebben, 10% onthouding, dus ok.

Net voor de stemming hadden wij nog een openbare discussie met de sydicus over het feit dat hij  de offertes die wij aangevraagd hebben niet op voorhand ontvangen heeft. Ik heb hem gezegd dat wij dit speciaal gedaan hebben zodat hij de prijzen niet kon doorsturen naar de huidige tuinaannemer, dit omdat wij dit niet vertrouwden… hij was furieus. Zijn antwoord : ik zou dit nooit doen…

Hij was ook nog furius over het feit dat hij niet op de hoogte werd gesteld dat wij in onze parktuin met verschllende aannemers een rondgang hebben gemaakt om prijs te laten  maken. Zijn stelling was : het is aan de Syndicus om dit te doen en niet aan jullie zei hij!! Hij zei zelfs  tegen mij ‘‘ga jij syndicus spelen“?

Maar dit hebben wij gedaan omdat hij zelf niet wilde meewerken om nieuwe aannemers te zoeken.  Zijn antwoord in de vergadering was : ik heb dit niet gezegd, ik zou dit met plezier doen…. maar kreeg geen gelijk van de vergadering. Dit is niet zijn eerste leugen.

Ik heb hem ook gezegd dat hij nooit een antwoord heeft op onze vragen ivm deze tuinaannemer wanneer wuj vragen wanneer bepaalde werken uitgevoerd worden en waarom bepaalde werken (volgens contact) niet uitgevoerd worden.

Aan zijn reacties te horen moet er toch en band tussen de syndicus en de huidige tuinnaanemer, in sé hebben wij daar geen problemen om met aannemers te werken die men kent maar dan moeten ze ook hun werk doen en mag de syndicus niet achterdochtig zijn.

Facturen met verkeerd BTW tarief :

De aannemer heeft ook 2 facturen gemaakt met een verkeed btw tarief, nl beplanten worden aangerekend aan 6%, het werk aan 21%. Ik heb hiervoor al 2x gevraagd naar de creditnota’s maar die krijgen wij niet, en de syndicus heeft ons geen antwoord.

Afrekening laatste kwartaal factuur :

De aannemer heeft geen tijd om het gras te verticuteren, volgens het contract moet hij de hagen 2x per jaar scheren, dit heeft hij maal één keer gedaan, en er zijn nog andere werken die hij dit jaar niet uitgevoerd heeft.  Kunnen wij als beheerraad eisen dat de laatste kwartaalfactuur niet volledig betaald wordt omdat niet alles werd uitgevoerd?

Varia :

Er waren ook een paar varia puntje.

Mijn puntje was : op de alg verg van dit jaar (juni) werd er een max bedrag afgesproken waarmee de syndicus zelf mocht beslissen om werken uit te voeren. Nu heb ik gezien dat dit niet op het desbetreffende verslag stond en vroeg hem im dit op het verslag van de BAV te zetten zodat wij dit altijd kunnen terug vinden.. Zijn antwoord was : dit heb ik in de RIO gezet! wij hebben hiervan wel geen bewijs gekregen….

Nieuwe syndicus :

* van mij mag er morgen een nieuwe aangesteld worden omdat hij gewoon niet meer geloofwaardig is en niets opvolgt, hij vind nooit geen gegevens terug, zegt altijd het tegenovergestelde wat de mensen zeggen, enz…

*Het heeft mij ook 2 jaar gekost om de inlogcode te krijgen voor ons online systeem die niet op punt staat, ik kan dit vergelijken met een app van mij.

*Ik heb al een offerte aangevraagd en ontvangen van een nieuwe sydicus. De prijs is +/- ons gelijk.

*Vraag : Volstaat één offerte of moeten er ook 3 offertes worden voorgelegd.

*Hoe we dit aan de man moeten brengen op de volgende algemene vergadering (juni 2023) weet ik niet. Er zijn veel mensen niet gelukkig met de huidige syndicus, andere (oudere) bewoners dan weer wel.

*Ik weet niet hoe dit aan te pakken, als men niet kiest voor een nieuwe syndicus ben ik dan de slechte… en moet ik wel verder leven met de huidige Syndicus…

Dus hierbij een verslag van iets dat volgens mij niet normaal verloopt.

Mvg

Kurt

dilbeccha1 Vraag beantwoord december 22, 2022
Als u deze antwoorden interessant vond, laat ons dan toe om u verder te blijven informeren (het is gratis).

Uw e-mail adres:

Laat u informeren...

Ontvang gratis onze nieuwe artikels via e-mail. Uw e-mail zal enkel hiervoor gebruikt worden en niet met derden gedeeld worden.


Gegarandeerd zonder spam. Uw email adres wordt nooit met derden gedeeld. Op ons erewoord!

Het beheer zelf doen?

syndicus opleiding

Problemen in Uw Gebouw?

Laat u niet langer in het ootje nemen door uw syndicus.

Bent u Syndicus?

syndicus opleiding

  • 12345678910
close-link
close-link