Ik zit met “knelpunt” nl. wanneer de mazoutketel volgetankt wordt moeten de 3 eigenaars hiervoor op voorhand betalen als er niet voldoende geld op de gemeenschappelijke rekening staat .
Jaarlijks wordt er door een firma de caloriemeters afgelezen en aan de hand daarvan dienen wij bij te betalen .
Wat als er nog een restant van 600 liter mazout in de ketel aanwezig was – afzonderlijk betaald geworden door de mede-eigenaars- en bij de volgende opmeting dien ik terug te betalen .
Ik krijg hier duidelijk het gevoel dat ik de mazout -die ik bij vorige tankbeurt mee betaalde nog eens moet betalen a rato van wat de caloriemeters aan geven ( de tank is immers nooit volledig leeg als ze wordt bijgevuld ) .
Ook is er een verschil in aankoopprijs per liter mazout van een vorige levering en een recente levering .
Kunt u hieromtrent enige duidelijkheid geven ???
1 Antwoord
Dag Greet,
Er zijn meerdere manieren om het financieel beheer van een appartement te doen. Vaak wordt er gebruik gemaakt van een systeem met werkingskapitaal. Dit werkt als volgt: Men vraagt een voorschot op bij alle mede-eigenaars volgens het aantal aandelen van de kavels die u bezit. Dit voorschot wordt gebruikt om onder meer de brandstoftank te vullen maar ook voor andere kosten.
Wanneer de afrekening komt op basis van de caloriemeters zal men kijken hoeveel liter er effectief uit de brandstoftank verbruikt werd en de kosten van het verbruik verdelen volgens de statuten onder de mede-eigenaars. Als je die afrekening betaald heeft je syndicus opnieuw geld om de tank te vullen (en eventueel voor andere kosten).
Jij hebt nu de indruk dat je twee keer betaald hebt en dat klopt ook.
Wanneer krijg je dan dat voorschot terug vraag je je waarschijnlijk af?
Wel, als je je appartement terug verkoopt zal de syndicus je het voorschot terugbetalen en dat voorschot aan de nieuwe mede-eigenaar vragen.
PS: dit alles is in de veronderstelling dat dit het financieel model is dat je syndicus gebruikt. Best even navragen bij je syndicus om zeker te zijn dus.