Ik heb recentelijk een app gekocht te Mechelen en na aankoop toch gemerkt dat het gebouw wat ‘verborgen gebreken’ heeft. Water in kelder, electriciteit niet in orde. Syndicus reageert niet en heeft zelfs opgevraagde info aan notaris nooit verstrekt. Ik weet op dit ogenblik niet wat te betalen en of brandverzekering in orde is.
Mvg
Ingrid
1 Antwoord
U kunt in dat geval best overgaan tot ontslag van uw syndicus. Hoe doet u dit? Stel een brief op waarin u de syndicus verzoekt een BAV te organiseren met volgende twee agendapunten:
1) Ontslag syndicus
2) Aanstelling nieuwe syndicus
Deze brief ondertekent u samen met de andere mede-eigenaars zodat u ten minste 20% van de aandelen (ook wel quotiteiten genoemd) vertegenwoordigd hebt. Deze brief verstuurd u aangetekend. Als u na 30 dagen na versturen van de aangetekende brief nog geen uitnodiging voor deze BAV hebt gekregen van de syndicus dan kunt u zelf een vergadering organiseren om de agendapunten af te handelen (de wetgeving beschrijft specifiek deze gang van zaken – ze wordt ook in detail uitgelegd in mijn cursus – http://cursus.smartsyndic.be). U zoekt ondertussen een nieuwe syndicus en vraagt offertes op en bespreekt officieus met de eigenaars welke syndicus u wil aanstellen. Vraag de nieuw te verkiezen syndicus om u te helpen bij het organiseren van deze AV – het is belangrijk dat ze rechtsgeldig georganiseerd wordt – en als de nieuwe te verkiezen syndicus officieus al weet dat hij verkozen zal worden zal hij u daarbij graag helpen.
Een waarschuwing: Wacht hier niet mee want als u geen informatie hebt gekregen ivm de financiële toestand van de VME dan weet u niet wat de toestand is en deze kan penibel zijn. De situatie kan ernstiger zijn dan u denkt. Als eigenaar bent u lid van deze VME en zal u mee opdraaien voor alle eventuele open schulden, o0k bv. nalatigheidsinteresten aan de verschillende leveranciers. De VME kan bv. ook leningen lopen hebben waar u als statutair lid van de VME potentieel mee moet afbetalen.
Groetjes,
Jessie