Beste,
Situatie: appartementsgebouw met 7 mede-eigenaars, 3 op gelijkvloers, 2 op 1ste verdieping en 2 op 2de verdieping. lift vertrekt op gelijkvloers en bedient de 4 M.E. op 1ste en 2de verdieping. Dus de 3 M.E. op gelijkvloers maken geen gebruik van de lift.
- Is de lift gemeenschappelijk?
- De 7 M.E. storten elk eenzelfde jaarlijkse bijdrage op de reservekapitaalrekening. Mag deze rekening aangesproken worden om herstellingen aan de lift uit te laten voeren of voor de vernieuwing ervan?
Quid dan voor de niet-gebruikers van de lift? - Moet er een onderscheid gemaakt worden in de grootte van de jaarlijkse bijdrage in functie van gebruikers en niet-gebruikers van de lift.
- Kan men de betaling van liftkosten uitsluiten uit het reservekapitaal?
Beste dank, Freddy
9 Answers
Uit uw vraag kunnen wij opmaken dat u niet volledig bekend bent met het reilen en zeilen binnen een mede-eigendom.
Informeer u grondig :
https://www.notaris.be/nieuws-pers/brochures/downloads/47
http://www.dmvb.be/syndicus.pdf
sterk verouderd (2003) maar goede redactie
Herlees uw basisakte.
Gemeenschappelijk : zie basisakte : nagenoeg altijd maar soms is opgenomen in de basisakte dat de ”gelijkvloersen” niet deelnemen in de kosten
Bijdragen reservekapitaal: zie basisakte : horen te gebeuren volgens quotiteiten
Herstellingen lift : gebeuren uit werkkapitaal, voor ontheffing ”gelijkvloersen” zie basisakte
Zogezegde modernisatie van de lift (wettelijk opgelegd) gebeurt normaal gesproken volgens quotiteiten
Gebruik en niet-gebruik zijn GEEN parameters bij het bepalen van de verdeling van de kosten, enkel de basisakte telt en met een behoorlijke meerderheid in de AV goedgekeurde agendapunten, tevens behoorlijk genotuleerd.
Kosten worden NOOIT betaald uit het reservekapitaal.
Met dank voor Uw reacties.
In ons geval vermeldt de basisakte dat alle kosten, herstellingen of vernieuwing ten laste zijn van de 4 liftgebruikers en dat de 3 gelijkvloerse appartementen helemaal niet tussenkomen. De kosten voor de lift worden nu zo correct verrekent in de boekhouding van de rekening van het werkkapitaal.
Maar hoe gebeuren de bijdragen voor het reservekapitaal? Als iedereen eenzelfde bijdrage stort op de rekening van het reservekapitaal kan men de kosten voor zware herstellingen van de lift toch niet zomaar afhalen van deze rekening. Zo betalen de gelijkvloerse appartementen ook mee voor deze herstelling. Dus mijn vraag is hoe de verdeling gebeurt op de rekening van het werkkapitaal ingeval als er zware herstellingen zijn aan de lift? Storten de liftgebruikers een hogere bijdrage in het reservekapitaal en wordt alleen van de verhoogde bijdrage geld afgenomen op het reservekapitaal ingeval van herstellingen aan de lift?
MVG Freddy
Met dank voor Uw reacties.
In ons geval vermeldt de basisakte dat alle kosten, herstellingen of vernieuwing ten laste zijn van de 4 liftgebruikers en dat de 3 gelijkvloerse appartementen helemaal niet tussenkomen. De kosten voor de lift worden nu zo correct verrekent in de boekhouding van de rekening van het werkkapitaal.
Maar hoe gebeuren de bijdragen voor het reservekapitaal? Als iedereen eenzelfde bijdrage stort op de rekening van het reservekapitaal kan men de kosten voor zware herstellingen van de lift toch niet zomaar afhalen van deze rekening. Zo betalen de gelijkvloerse appartementen ook mee voor deze herstelling. Dus mijn vraag is hoe de verdeling gebeurt op de rekening van het werkkapitaal ingeval als er zware herstellingen zijn aan de lift? Storten de liftgebruikers een hogere bijdrage in het reservekapitaal en wordt alleen van de verhoogde bijdrage geld afgenomen op het reservekapitaal ingeval van herstellingen aan de lift?