Beste,
Deze vraag werd op 30 december 2012 reeds gesteld en beantwoord. Nu is bij ons over drie weken jaarlijkse vergadering en op de voorafgaande beheerraad werd ons door de syndicus medegedeeld dat een reservefonds vanaf dit jaar verplicht is. Is dat zo en waar kan ik dit aantonen t.o.v. mijn mede-eigenaars?
Mvg Chris Engelen
3 Answers
Dag Chris,
Ik denk niet dat de wetgeving hieromtrent veranderd is. Ik zou durven stellen dat je syndicus verplicht is om een voorstel te maken voor een reservefonds, maar het is en blijft aan de AV om dat al dan niet aanvaarden.
Dit gezegd zijnde, vind ik zoiezo dat het principe van de opbouw van een reservefonds een goede zaak is. Op die manier bouw je een financiële buffer op voor onverwachte zaken. Iedere mede-eigenaar kan dit wel individueel doen, maar in de praktijk wordt dit vaak niet gedaan. Het gevolg is dat je dan met wanbetalingen zit als er grote facturen van de VME aan de mede-eigenaar gestuurd worden. Wie draait daar uiteindelijk dan voor op? Alle mede-eigenaars samen, want zij moeten willens nillens dat bedrag dan voorschieten voor degeen die niet kunnen betalen: zo zit de wetgeving jammer genoeg in elkaar en zo heb ik het vaak in de prakijk zien gebeuren.
Om het samen te vatten: reservefonds is volgens mij nog steeds niet wettelijk verplicht maar wel sterk aan te raden.