foute verdeelsleutel gebruikt waardoor eigenaars te veel betaald hebben, kan je dit terug vorderen?

Word je eigen syndicus

227 keren bekekenSyndicus

Om het verhaal zo duidelijk mogelijk te maken zal ik eerst even schetsen hoe de verdeling is. De residentie bestaat uit 8 nieuwe huisjes (waarvan 6 rijhuizen met een gemeenschappelijke kelder, en 2 huisjes die apart gelegen zijn) en een gerenoveerde blok met een 11-tal appartementen. zelf ben ik eigenaar van één van de rijhuizen.

Een 2 tal jaar geleden begonnen de problemen met het appartementsblok waar beweerd werd dat het dak fout was aangelegd, etc. De syndicus besloot toen om een expert aan te stellen, een advocaat en zo voort. Uiteindelijk heeft dit niets opgelost buiten een extra kost van +-5000 euro die betaald moest worden door de mede-eigenaars. de syndicus beweerde bij hoog en bij laag dat wij (van de huisjes) hier ook aan mee moesten betalen. om het hele verhaal kort te maken zijn we er achter gekomen, via de notaris, dat de notaris in kwestie daarvoor een bijzondere basisakte heeft opgesteld. Hierin staat duidelijk dat de eigenaars van de gebouwen zelf verantwoordelijk zijn voor de kosten van eventuele herstellingen, etc. Dus wij (van de huisjes) hebben aan iets betaald waar wij helemaal niet aan moesten mee betalen. Nu is mijn vraag kunnen wij deze gelden terugvorderen, ook al zijn deze kosten gemaakt in het boekjaar 2021?

dmeerpa Vraag beantwoord januari 23, 2023

Beste lebragard,

bedankt voor uw toelichting,

In 2021 was ik zelf rekeningcommissaris. Ik ben eind december 2021 de boekhouding zelf gaan inkijken. De boekhouding was één grote knoeiboel. Dubieuze facturen zonder uitleg, etc. Bleek ook dat de syndicus verzekeringsgelden die werden uitgekeerd door de verzekering door gevolg van waterschade werden gebruik voor de werking van de residentie. Terwijl deze toehoorde aan enkele eigenaars. Hierdoor was er eind 2021 een financiële put van rond de 4000 euro (hiervoor heb ik klacht neergelegd bij het BIV voor deontologische fouten en heeft het BIV hier ook gevolg aan gegeven). Ook vond ik ook geen individuele rekeningen terug per kavel dus kon ik niet controleren of alles volgende de juiste verdeelsleutel werd verdeeld, wat dus blijkt dat het niet het geval was.

Ik heb mijn bevindingen toen opgesteld in een verslag en doorgestuurd naar alle eigenaars, waarna ik van de syndicus een antwoord kreeg waarin ik afgeschilderd werd als leugenaar en de mede-egenaars bedroog met valse informatie en zij hier gevolg aan ging geven. Een eigenaar van de appartementen is toen als zelfverklaarde rekeningcommissaris de rekeningen gaan inkijken en volgens hem was alles dik in orde en moesten wij ons geen zorgen maken (eind ’21 stond er +-500 euro op de rekening en moest er nog 5009 euro aan verzekeringsgelden uitgekeerd worden, een gat van 4500 euro dus). De rekeningen werden inderdaad goedgekeurd en er werd decharge geven aan de syndicus, vooral uit onwetendheid van de eigenaars. Zo had de syndicus ze het liefst.

eind 2022 begonnen de mede-eigenaars van de huisjes wel vragen stellen omtrent hele deze toestand (door een geval met de regenwaterputten van de appartementen, waar wij als eigenaar van de huisjes helemaal niks mee te maken hebben, maar toch weer aan moesten meebetalen, totale kost was +3000 euro, volgens de syndicus gebruikte verdeelsleutel 200 euro per huisje). Op initiatief van een mede-eigenaar van de huisjes zijn we toen om raad gaan vragen bij de notaris. De notaris was formeel hierin en verwees naar de bijzondere basisakte waarin duidelijk staat dat de eigenaars van de verschillende gebouwen als eigenaar zelf verantwoordelijk zijn voor de kosten die voortvloeien uit reparatie, renovatie, etc. Wat ook volkomen logisch is volgens mij aangezien wij een nieuwbouw hebben gekocht en de appartementen een gerenoveerde blok is waarvan appartementen zijn gemaakt. Eindelijk zien mijn mede-buren ook in dat wij als melkkoe gebruikt worden en dat het moet stoppen.

In oktober 2022 heeft de syndicus haar zakenkantoor (en alle miserie erbij) verkocht aan een investeringsmaatschappij. Hopelijk komt er nu eindelijk transparantie en duidelijkheid en willen zij wel meewerken aan een oplossing, alhoewel ik hieraan serieus twijfel. Zo als U zegt denk ik dat het beste is om de syndicus ingebreke te stellen en de rekeningcommissaris van 2021 (ik zelf dus, maar heb dit aangehaald in mijn verslag en gemeld bij het BIV). En dat eindelijk alles verloopt zoals in de statuten beschreven staat.

Tom Houben Vraag beantwoord januari 17, 2023
You are viewing 1 out of 6 answers, click here to view all answers.
Als u deze antwoorden interessant vond, laat ons dan toe om u verder te blijven informeren (het is gratis).

Uw e-mail adres:

Laat u informeren...

Ontvang gratis onze nieuwe artikels via e-mail. Uw e-mail zal enkel hiervoor gebruikt worden en niet met derden gedeeld worden.


Gegarandeerd zonder spam. Uw email adres wordt nooit met derden gedeeld. Op ons erewoord!

Het beheer zelf doen?

syndicus opleiding

Problemen in Uw Gebouw?

Laat u niet langer in het ootje nemen door uw syndicus.

Bent u Syndicus?

syndicus opleiding

  • 12345678910
close-link
close-link