De wetgeving vstelt dat de syndicus het de mede-eigenaars mogelijk moet maken inzage te nemen van alle niet-private documenten of gegevens over de mede-eigendom. Meer specifiek stond er ook vermeld dat dit ondermeer via een internetsite moest — met de nadruk op “stond”.
Inderdaad, in juni van 2011 werd over dit punt in de wetgeving een vraag gesteld in het parlement. Daarop werd beslist dat de referentie naar het internet enkel ter illustratie was en men de verwijzing naar het internet zou schrappen. Hierdoor wordt een VME niet langer gedwongen om, ongeacht hun situatie (denk maar aan een gebouw met een overwegend bejaarde bevolking die geen internet heeft), de documenten via het internet ter beschikking te stellen. Het is de vereniging van mede-eigenaars die beslissen hoe deze documenten ter beschikking gesteld dienen te worden. Dit betekent dat het via een stemming op de de algemene vergadering beslist moet worden en dat de syndicus dus niet op eigen houtje die beslissing kan nemen.
Heeft jullie VME een website? Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Zijn het de kosten waard? Laat ons hieronder iets weten.
Hoe kan men deze documenten via het internet terbeschikking steelen van alle mede-eigenaars? Wat moet men hiervoor allemaal doen, hoe werkt dit en welk kostenplaatje hangt hieraan vast?
Ik overweeg (als voorzitter van de raad) een eenvoudige website te maken alleen om de goodwill te tonen de eigenaars zo goed mogelijk te blijven informeren en de kosten van papier en verzending te drukken, en de efficiëntie van de jaarlijkse algemene vergadering te verhogen. Maar ik koester de illusie niet dat een website een (aangetekende) brief kan vervangen.
Ik kreeg hier al een antwoord op een vraag die ik in een ander forum stelde… een website is dus niet verplicht.
Maar het zou wel wenselijk zijn want je kan dan steeds verslagen en dergelijke raadplegen zonder daarvoor de syndicus te moeten lastig vallen.
Wij hebben in de RME een 20-tal voorzitters en ondervoorzitters en er wordt hier wel veel via mails gecommuniceerd. Dit maakt het bespreken van agendapunten voor de vergadering al wat makkelijker. Het gevaar bestaat natuurlijk wel dat hierdoor soms heftige discussies kunnen ontstaan!
Ook de syndicus stuurt via mails bijna alle info door aan de bestuursleden.
Zoals ik reeds eerder zei zou een website het de bestuurders gemakkelijker kunnen maken omdat ze dan de verslagen gemakkelijker kunnen raadplegen.
Onze VME heeft al meer dan 1 jaar een website. De loginprocedure is echter zo ingewikkeld dat bijna niemand ernaar kijkt.
Gebruikersnaam = een combinatie van 8 cijfers
Passwoord = een combinatie van 8 letters
Beiden zijn NIET AAN TE PASSEN aan de voorkeur van de gebruikers (mede-eigenaars) We zijn dus verplicht telkenmale er de brief van de syndicus bij te nemen om beide combinaties in te voeren, met als gevolg dat bijna niemand de site raadpleegt.
Dag Marc,
Dat is inderdaad allesbehalve gebruiksvriendelijk! Hoeveel betalen jullie voor jullie website? Ik heb destijds nog software ontwikkeld om dat te ondersteunen. Als dat jullie zou interesseren wil ik dat wel eens terug uit de kast halen.
Met vriendelijke groeten,
Jessie
Officieel NIETS, maar ik zie wel, dat sedert de site online is, er jaarlijks ongeveer 180 € administratiekosten zijn bijgekomen (voor het hele gebouw)
Er werd ons enkel medegedeeld dat er een site van de syndicus zou zijn, er werd nooit op de AV gezegd dat we hiervoor moesten betalen. Ik vermoed dus dat die 180 € voor die site zal zijn, maar ben niet 100 % zeker.
Door het gebruiks ongemak, wordt de site bijna door niemand geraadpleegd. 4 van de 7 mede-eigenaars zijn trouwens ouder dan 65 jaar en ik denk dat ze zelfs geen PC hebben.
Dag Marc,
Best eens bij uw syndicus navragen in dat geval. Het probleem is dat er een tijd onduidelijkheid geweest is of een website al dan niet verplicht was met de nieuwe wetgeving. Deze onduidelijkheid is nu echter weggewerkt en het is dus niet verplicht. Uw syndicus kan mijn inziens dus ook niet zonder formele beslissing van de AV de kosten verhogen voor een website (mocht dit het geval zijn).
Met vriendelijke groeten,
Jessie
Beste,
Bij onze syndicus staat het in zijn contractuele voorwaarden dat wordt afgesloten in het begin van de samenwerking. Wij weten dus perfect waar we aan toe zijn. Inloggen is simpel en werkt steeds.
Alles is erop terug te vinden. Een echte aanrader en een prachtig staaltje van transparantie.
Petra De Clerck
Idem dito bij ons, met D&G Beheer uit Merksplas voor residentie (44app) in A’pen.
Ik ben absoluut voorstander van zo’n website. Dat oudere mensen niet met internet werken klopt eigenlijk niet.
Dat zijn slechts enkelingen zoals er ook jonge mensen zijn die niets van computers afweten en er niet mee willen werken.
De actuele senioren hebben de opkomst van de computers als eersten meegemaakt (de Commodore 64 …)
Velen kunnen zelf een website maken. Dus ik zou zeggen: alle info op een website. En voor de enkelingen die alles op papier willen, kan er een papieren dossier geprint worden. Maar de actualisering blijft daar dus moeilijk.
Of er al dan niet gebruik gemaakt wordt van de website hangt af van de interesse van de mede-eigenaars. Ik maak er, als lid van de RvME, in elk geval veel gebruik van voor het raadplegen van contracten, facturen, …
Wij betalen 50€ hiervoor aan de syndicus. Dit is zo vastgelegd in het syndicuscontract.
Ik lees “bestuurders”. Als je daarmee bedoelt beheerders, moet ik u teleurstellen want sedert de nieuwe wet is de Raad van Beheer vervangen door de Raad van Mede-eigendom en die raad heeft alleen maar een controletaak op de syndicus. In onze VME gedraagt de RVM zich als beheerder en treft beslissingen samen met de syndicus die alleen de AV toekomt. Van controle is er niet tenminste sprake. Die mensen zijn gewoon onbekwaam en kennen niets van de wetten betreffende mede-eigendom en laten zich leiden door de syndicus!
Omwille van openheid, duidelijkheid, juistheid, transparantie en rechtvaardigheid ben ik voorstander van een internetsite met de mogelijkheid van een forum waar alle mede-eigenaars van eenzelfde VME elkaar kunnen ontmoeten en in discussie gaan. De toename van mede-eigendommen zal zulks noodzakelijke maken. Al te veel werd door de syndicus misbruik gemaakt van de zwakheid en onkunde van de leden van de VME. Bestaan er al dergelijke neutrale fora op internet?
Absoluut akkoord met uw visie rond eigen forum. Hebben wij niet maar wel een site vd syndicus waarop alles eenvoudig terug te vinden is. Mijn (korte) ervaring met VME: ik ben zeer verbaasd over het gebrek aan interesse vd eigenaars. Onze eerste AV kan nooit rechtsgeldig doorgaan vanwege te weinig (gem. 8 op 44 eigenaars!!) volk en dus moet je een maand later opnieuw vrijmaken om dan te zien dat je met evenveel (lees even weinig) bent, maar dan wel rechtsgeldig kan vergaderen. Begrijp dit niet want niemand is, als je ze op straat tegenkomt, tevreden over de syndicus, de RvME, de voorzitter, etc. Maar als ze hun zeg kunnen en mogen doen, zijn ze er niet. Wees consequent, kom naar de AV of geef iemand volmacht, of…. zwijg?!
beste jessie
onze cindic beweert dat elke eigenaar 200€ zou moeten betalen voor een notaris is daar iets van waar het zou een nieuwe wet zijn
Dag Frans,
Het is moeilijk omdat zo te beoordelen zonder juist te weten waarover deze kost gaat. Het is wel zo dat de statuten conform gemaakt moeten worden aan de nieuwe wetgeving. Dit hoeft echter niet door een notaris gedaan te worden, het mag ook door een advocaat. Het is in ieder geval aan te raden om dan verschillende offertes te vragen want de prijzen lopen sterk uiteen.
Groetjes,
Jessie
Dit was zeer interessant. In ons geval van 4 eigenaars van appartementen voor 760/1000 ste en 12 eigenaars van garages voor 240/1000 ste werd de web geweigerd omdat te duur zou zijn. Voor de aanpassing van de statuten werden we verwittigd dat dit verplicht is maar verder is er nog niets medegedeeld. De syndic doet een beetje wat hij denkt en laat de boekhouding controleren door 3 mensen,2 van appart en 1 van garages.
We wachten tot de volgende vergadering.
Met vriendelijke groeten,
Krott Louis
Onze syndicus stelt zijn platform ter beschikking en daarop is alles voor iedereen terug te vinden. Heel simpel. Geen kosten.
Wij werden inderdaad verplicht te betalen voor zo’n website (€28/jaar/eigenaar). In de praktijk hebben we daar weinig tot niets aan vermits alle documentatie uiteindelijk toch ook nog per email verzonden wordt.
Wij beschikken over een website, gemakkelijk bruikbaar waar de eigenaars alle algemene als specifieke gegevens kunnen op terugvinden. Zo komt men ook veel beter voorbereid op een algemene vergadering. Daar iedereen een persoonlijke login (=mailadres) als uniek paswoord krijgen (kan manueel aangepast worden op de website) kunnen persoonlijke documenten (ind. afrekeningen, attesten, …) tevens opgevraagd worden. Bij ons is de kostprijs 1 euro per maand per kavel.
Wij gebruiken een dropbox voor onze eigenaars, waar we alle documenten van verzekeringen, aanbestedingen, elektr.verbruik…polissen zelfs de mail die we krijgen van syndicus.. telefoonnr eigenaars/aannemers/elektr/water… en van alles en nog wat plaatsen
dit is handig en tot een zekere grootte gratis…
beste groeten Guy
Is het mogelijk om boetes op te leggen aan dwarsliggende mede-eigenaars ?
Wel graag antwoord
In principe vind ik een web zeer interessant afhankelijk van wat erop te vinden is. Dit hangt af van de manier van werken van de syndicus. Bij het voorstellen ervan werd al verwittigd dat de syndicus het recht had om de toegang te weigeren als hij beoordeelde dat de gebruiker de web verkeerd gebruikte. Nu, gezien hoe hij werkt zonder web ( je kunt er niet mee discuteren, hij is de wet) denk ik dat de beslissing van de AV om de web niet te nemen goed was.
Louis
Hoi Jessie, het is dus niet verplicht die website. WIJ HEBBEN DIE MAAR IK KAN ER NIET OP WAND WE IK KAN ER NIET MEE I LOGGED MET WAT IK GEKREGEN HEB VAN SYNDIC. en we betallen ervoor m. Ik heb gevtaagd deze op de vergaderg pp te zetten omdat niet verplicht is nu en de SYNDIC heeft diet agendapuntke er niet opgezet
Wij beschikken ook over een website voor alle afdelingen 11 van het” Apollo complex “, het is zeer gemakkelijk en alle eigenaars zoals de alle algemene en ook de specifieke gegevens op terugvinden.
Alle documenten en verslagen, ook meldingen van zaken die niet meer werken, zoals vb lamp te vervangen kunnen zo rechtstreeks gemeld worden voor reparatie. Doordat alle documenten, rekeningen alg info etc altijd beschikbaar zijn komt men op deze manier ook veel beter voorbereid op een algemene vergadering. Iedereen heeft een persoonlijke login (=mailadres) met een uniek paswoord (kan manueel aangepast worden op de website) .
De site dient ook als ” alert” bij het minste krijg je de info op de site plus een bericht via e-mail dat er een melding of document gepost is.