Veel mede-eigenaars staan er niet bij stil, maar met de nieuwe wetgeving is het verplicht dat er in elke lift een communicatie-systeem is dat toelaat om met een hulpcentrale in contact te komen wanneer de lift het begeeft. Om dit communicatiesysteem te laten werken is er een telefoonlijn nodig waarvoor een abonnement betaald moet worden. Veelal een lijn van Belgacom die (gelukkig) bijna nooit gebruikt wordt. Zo’n lijn kost ongeveer 20 EUR/maand of zo’n 240 EUR/jaar (vroeger had Belgacom een goedkoper alternatief maar deze hebben ze afgeschaft, misschien met het oog om de mede-eigenaars goed uit te kunnen persen?). Gelukkig is er een alternatief…
Een Alternatief
U denkt nu misschien: maar goed ook dat er een communicatiemiddel is want het zal je maar overkomen. En je hebt gelijk! Wist je echter dat er een veel goedkoper alternatief bestaat? Je kunt namelijk het communicatiesysteem in je lift eenvoudig laten aanpassen zodat de communicatie niet verloopt met een telefoonlijn maar via een GSM-lijn. Deze abonnementen zijn veel goedkoper dan een klassieke Belgacom lijn.
Maar wacht eens even… mijn GSM werkt meestal niet in de lift. Hoe betrouwbaar is het dan via een GSM-lijn? Binnen in een lift zit u eigenlijk in een zogenaamde kooi van Faraday (dit is een wetenschappelijke benaming voor een kooivormige constructie van elektrisch geleidend materiaal, o.a. een lift dus). Een eigenschap is dat statische elektrische velden tegengehouden worden (zoals dus het GSM-signaal). Om die reden wordt die communicatie-module langs de buitenzijde van de lift geplaatst zodat er nooit een probleem is voor de communicatie.
Ik ben overtuigd. Wat kan ik nu doen?
Heel simpel. Er zijn slechts twee stappen.
- Vraag enkele offertes op bij lift-installateurs.
- Stuur de offertes naar je syndicus en vraag hem/haar te agenderen: “Beslissing omtrent aanpassing communicatiesysteem lift naar goedkoper GSM abonnement”
Op de volgende algemene vergadering zal het punt besproken worden en wordt dan effectief een beslissing genomen omtrent de aanpassing.
Door deze ombouwing te laten doen kunt u al gauw enkele honderden euro’s per jaar besparen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Zijn er andere tips om te besparen?
Wij hebben in 2011 een module met GSM laten plaatsen +/*710€.
de module -GSM staat boven op de liftkooi, in de kooi knop met micro.
wij opteerden voor een abonnement met Base. Zij faktureren alleen bij gebruik (bij gesprek) Slechts een gesprek per jaar bij controle van de lift +/- 0.5€
De kosten van de installatie worden in 3 jaar terugverdiend
Dag Guido,
Bedankt om deze nuttige informatie te delen. Het is inderdaad een bewijs dat mede-eigenaars beter af zijn zonder Belgacom lijn voor hun lift.
Groetjes,
Jessie
is dit de prijs voor 1 lift of voor meerdere?
is die 710 euro de prijs per lift of voor meerdere liften
is er in elke lift dan een gsm voorzien of hoe zit dit?
graag antwoord,
Alvast bedankt
Uiteraard per lift is er een module nodig ?
Ook wij hebben een prijsofferte gevraagd aan onze liftbouwer voor de simbox te plaatsen in de lift en dit kost ons 400€, materiaal en werkuren inbegrepen. De abonnementskost bedraagt 72 € per jaar, zijnde 6 € per maand. Op de volgende A.V. wordt dit op de dagorde geplaatst.
De kosten zijn op 2.5 jaar volledig terugverdiend.
Hello
Kan ook nog anders, zelf apparaat en simcard aankopen,en alles laten plaatsen door de liftfirma?
Zelf simcard aankopen ,bv Simyo.be, 10euro aankoop met 10 euro beltegoed,ruim voldoende voor 1 jaar, naderhand terug opladen via internet voor 10 euro, dan is de kost maar 10 euro per jaar !!
Uiteraard moet iemand van de mede-eigenaars of de syndicus de moeite doen,maar het is het ruimschoots waard.
Ik heb daar nooit bij stilgestaan. Wij hebben voor twee jaar, door Ora, onze liften laten aanpassen aan de nieuwe wetgeving. (dubbele deuren)
Gelijktijdig is heel de elektronica vernieuwd. Vroeger hadden we geen communicatiesysteem.
Door een druk op de knop staan wij nu, bij problemen, rechtstreeks in verbinding met Ora. Blijkbaar zijn die kosten mee inbegrepen in het jaarcontract dat we met Ora hebben voor het onderhouden van de liften.
We hebben, tot nu toe, geen enkele factuur gekregen voor die verbindingen waar we toch al enkele keren gebruik van gemaakt hebben. (We hebben nl 9 liften en nu en dan is er wel eens een probleempje zoals overbelasting enz)
Wel even bekijken hoeveel er betaald word voor het onderhoud per lift, er kan enorm veel verschil zijn hoor !
bv van 800 per lift per jaar tot 2000 voor idem !!
Dank U voor de info.
Ga het eens onderzoeken en voorleggen aan onze liftbouwer.
Wij hebben een abonnement met Belgacom via de Lift Installateur en betalen €20,21 per twee maand + eventuele oproepen. Nu komen er twee liften bij en op mijn vraag om deze bijkomende liften op dezelfde lijn te plaatsen was hun antwoord dat het niet toegelaten is. Goed werk van de “Lobbyisten” want thuis heb ik toch ook meerdere toestellen op één lijn.
Wordt vervolgd.
Dag Paul,
Bedankt om dit te delen. Als u 20 EUR per 2 maanden betaalt dan bent u nog redelijk goed af. Als u vandaag de lijn apart neemt betaalt u vandaag bij Belgacom 19,65 EUR/maand. Deze verdubbeling in prijs is er recent gekomen en is volgens mij geen toeval. Als men een beetje kwaadwillig zou denken, dan zou je dit kunnen zien als een verborgen vorm van belasting (wetende dat Belgacom voor meer dan 50% in handen is van de overheid).
Groetjes,
Jessie
Wij betalen eveneens zo’n 22 eur/2maanden (dit wel voor 3 liften gekoppeld, kan dus wel!!); de plaatsing van de module zou 408 eur bedragen met 50/eur per lift ‘service’ voor de oproepen. Vermits wij 3 liften hebben… maken we verlies door de module te plaatsen. De win-situatie zit dus zonder twijfel in de koppeling van de drie liften.
Wij hadden vroeger een abonnement bij belgacom en hebben dit opgeszegd en een gsm instalatie laten instaleren door euro lift dit koste ons ongeveer 600€ ,door dit te doen moeten wij geen abonnement meer betalen aan belgacom en betalen we nu jaarlijks 16€ per jaar die wordt dan gedeeld door de 7 appartementen dus iedereen eens goed informeren
wij overwegen ook om de telefoon in de lift te vervangen door een GSM module.
Hoe komt U aan een jaarlijkse kost van 16 eur, wij komen aan een kost van 11 eur per maand.
Dit is de kost voor een abonnement en om de 4 jaar een nieuwe noodbatterij.
Deze site is toch super interessant. Ga hier toch ook even voor informeren.
Goed bezig hier! Doe zo verder!!!!
Wij hebben een oplossing geinstalleerd, 60 Euro installatiekosten, het leverde een voordeel van 360 Euro per jaar voor 3 liften.
groeten
Ondertussen is dit systeem reeds 3 jaar in ons gebouw geïnstalleerd, tot voldoening van iedereen.
Alleen kunnen we nu nog wat doen aan de telefoonkosten zelf !!
Mijn tip, koop een pre-paid simkaart van 10 euro, bv bij Simyo.be, laat die installeren door de liftfirma.
Totale kost per jaar is dan 10 euro, ipv maandelijks Uw simkaart te betalen via abonn.
Zeer interessante en nuttige info. Ik heb dit punt direct opgenomen in de planning voor de volgende AV. Ik was helemaal niet op de hoogte van deze mogelijkheid van communicatie.
Bedankt en groetjes.
Jef Van Hooydonck
Enkele jaren is de lift aangepast aan de wettelijke normen door de firma OTIS. Onmiddellijk verbinding met centrale van Otis door een druk op de knop. Wij betalen 5,00 euro maandelijks aan proximus.
Korte rekensom 5 X 12 = 60 euro ipv 10 euro !! Per jaar.
Verbinding via gsm module op liftkooi met servicedienst.
Wie doet beter ?
Volgens de syndicus zou de gsmmodule die geplaatst wordt in de lift verbonden zijn aan de onderhoudsfirma van de betreffende lift. Mocht men dus een andere onderhoudsfirma aanstellen dan zou men een andere gsm- module moeten laten installeren.
Is dat zo?
Heeft er niets mee te maken !
hooguit nr meedelen aan de nieuwe firma, zodat deze kan communiceren met de GSM module.
Een ander oplossing is dat de oproep voor contole alle 72 uur gebeurd wat wettelijk in order is in plaats van alle 24 uur zo zijn de oproep kosten buiten het abonnement 3 maal lager
vorig jaar wegens defect oud communicatiesysteem nieuwe installatie met simkaart, prijs alles inbegrepen 947.80€, abonnement proximus 5€ onlangs verhoogd naar 6€ inbegrepen 5 gesprekken
Vorig abonnement 15.86€ zonder eventuele gesprekken