Moet de basisakte voor kleine gebouwen aangepast worden aan de nieuwe wetgeving?

Word je eigen syndicus

2.34K keren bekekenStatuten

Ik heb vernomen dat de basisakte niet moet aangepast worden bij kleine gebouwen (kleiner dan 10 appartementen). Klopt dit wel?

Groeten

Dat is helemaal onjuist. Voor elk gebouw waarvan de akte opgesteld werd vóór de nieuwe wetgeving van kracht is gegaan moet deze nagelezen worden en conform gemaakt worden aan de nieuwe wetgeving.

Dit is noodzakelijk want men moet bijvoorbeeld ook de periode bepalen waarin de jaarlijkse AV moet doorgaan. Voor zover het enkel gaat over het conform maken van de akte (en er dus geen andere aanpassingen aangebracht worden) moet er wel geen akte verleden worden bij de notaris. Voor het aanpassen van de akte wordt er typisch gezien een beroep gedaan op een advocaat of een notaris.

De deadline om deze aanpassingen te maken is 1 september 2014.

Groetjes,
Jessie

Beste Jessie,

Dank je voor uw antwoord.

Het zit zo dat mijn vrouw Ann al 10 jaar syndicus is van een klein appartementsgebouw (3 eigenaars).

Een nieuwe eigenaar heeft haar voor het vredegerecht gedaagd in verband met stemkrachtbeperking. Hierdoor mag zij geen syndicus meer zijn. Terwijl ze er altijd haar hart en ziel heeft ingestoken. Ze had zelfs een speciale verzekering, ondernemingsnummer en rekening op naam van VME.

Ik heb in de nieuwe wetgeving gelezen dat je een vergadering kan nietig verklaren maar dit moet dan binnen de 4 maaden gebeuren na de vergadering.

Na lang zoeken hebben we een officiële syndicus gevonden. Binnenkort de 1ste vergadering.

Volgens onze notaris zou de basisakte niet aangepast moeten worden.

Een raad van mede-eigendom alsook een commissaris van de rekeningen is verplicht vanaf 20 kavels.

Ik hoor het wel van jouw,

Groetjes,

Corrigendum op hogerstaande post:

In elke VNE moet er altijd een “commissaris van de rekeningen” zijn, jaarlijks aangesteld of herbevestigd in zijn functie.

B.W. Art. 577-8/2

Welke zijn de gevolgen als de basisakte NIET wordt aangepast tegen september 2014?

Toch een kleine nuance op het vorige: het geldt alleen voor het reglement van mede-eigendom. Veranderingen aan de basisakte zelf moet altijd notarieel gebeuren, maar de wet van 2010 vraagt dit niet en het zal ook quasi nooit nodig zijn (de basisakte is zeer fundamenteel, definieert bvb. de quotiteiten).

Als u deze antwoorden interessant vond, laat ons dan toe om u verder te blijven informeren (het is gratis).

Uw e-mail adres:

Laat u informeren...

Ontvang gratis onze nieuwe artikels via e-mail. Uw e-mail zal enkel hiervoor gebruikt worden en niet met derden gedeeld worden.


Gegarandeerd zonder spam. Uw email adres wordt nooit met derden gedeeld. Op ons erewoord!

Het beheer zelf doen?

syndicus opleiding

Problemen in Uw Gebouw?

Laat u niet langer in het ootje nemen door uw syndicus.

Bent u Syndicus?

syndicus opleiding

  • 12345678910
close-link
close-link