Een syndicus gaat sinds begin dit jaar over op een nieuw boekhoudsysteem.
Het oude systeem was duidelijk (zoals bij andere syndici), per boekhoudrekening was er de toe te passen verdeelsleutel.
Om onverklaarbare reden probeert hij nu de onkosten per verdeelsleutel (!!) te groeperen in plaats van per boekhoudrekening.
Hij lukt daar niet in, het resultaat is niet alleen ondoorzichtig (hij geeft dat zelf toe), waardoor hij verschillende fouten gemaakt heeft (die hij zelf niet vond; ik heb er uren over gedaan om alle – behalve één – fouten te vinden).
Hij heeft dit voor het eerste kwartaal gedaan, als commissaris heb ik hem dat verweten, maar er gebeurde niks. Nadat hij dat ook voor het tweede kwartaal gedaan heeft, hebben ook andere eigenaars zich daarover beklaagd. Op mijn aandringen zou hij de softwareleverancier inzetten, en “binnen de week” alles in orde brengen. Wij hebben nog niets vernomen, en de afrekening van het derde kwartaal is er nog niet.
3 Answers
1H55, 17/11/2023,
Gilbert De Ceulaer12 10 uren geleden
Een syndicus gaat sinds begin dit jaar over op een nieuw boekhoudsysteem.
Indien het een investering betreft (wellicht niet gratis?!) is dit op de recentste AV goedgekeurd aub?
Het oude systeem was duidelijk (zoals bij andere syndici), per boekhoudrekening was er de toe te passen verdeelsleutel.
Wordt onderstaande gerespecteerd aub? :
https://justitie.belgium.be/sites/default/files/downloads/coproprio_nl.pdf
“63 CBN nieuw boekhoudplan voor
verenigingen van mede-eigenaars”
Om onverklaarbare reden probeert hij nu de onkosten per verdeelsleutel (!!) te groeperen in plaats van per boekhoudrekening.
Op zich – indien geen financieel verschil – geen bezwaar ?
Hij lukt daar niet in, het resultaat is niet alleen ondoorzichtig (hij geeft dat zelf toe), waardoor hij verschillende fouten gemaakt heeft (die hij zelf niet vond; ik heb er uren over gedaan om alle – behalve één – fouten te vinden).
Hij heeft dit voor het eerste kwartaal gedaan, als commissaris heb ik hem dat verweten,
Gelieve in uw – verplicht ! – verslag aan de mede eigenaars te noteren schriftelijk aub?
maar er gebeurde niks. Nadat hij dat ook voor het tweede kwartaal gedaan heeft, hebben ook andere eigenaars zich daarover beklaagd. Op mijn aandringen zou hij de softwareleverancier inzetten, en “binnen de week” alles in orde brengen. Wij hebben nog niets vernomen,
Sommige Syndici zouden wellicht een cursus : “communicatie (verbaal en schriftelijk) en sociale vaardigheden met de twee toezichtsorganen : (Rekencommissaris en RvME) en de AV” kunnen (en moeten?) volgen,…in hun eigen lange termijn belang?
en de afrekening van het derde kwartaal is er nog niet.
3h45, 17/11/2023,
Gilbert De Ceulaer12 11 uren geleden
Een syndicus gaat sinds begin dit jaar over op een nieuw boekhoudsysteem.
Het oude systeem was duidelijk (zoals bij andere syndici), per boekhoudrekening was er de toe te passen verdeelsleutel.
Om onverklaarbare reden probeert hij nu de onkosten per verdeelsleutel (!!) te groeperen in plaats van per boekhoudrekening.
Hij lukt daar niet in, het resultaat is niet alleen ondoorzichtig (hij geeft dat zelf toe), waardoor hij verschillende fouten gemaakt heeft (die hij zelf niet vond; ik heb er uren over gedaan om alle – behalve één – fouten te vinden)
Kan en wil je iets meer – bij voorkeur in euro’s uitgedrukt – een voorbeeld van een reële fout wat beter toelichten aub?
Hij heeft dit voor het eerste kwartaal gedaan, als commissaris heb ik hem dat verweten, maar er gebeurde niks. Nadat hij dat ook voor het tweede kwartaal gedaan heeft, hebben ook andere eigenaars zich daarover beklaagd. Op mijn aandringen zou hij de softwareleverancier inzetten, en “binnen de week” alles in orde brengen. Wij hebben nog niets vernomen, en de afrekening van het derde kwartaal is er nog niet.
Hoe dan ook de syndicus moet ongeacht welk programma/software deze gebruikt/toepast een duidelijke, nauwkeurige en gedetailleerde “boekhouding” voorleggen.
De lasten/kosten verdeling worden verrekend volgens de bepalingen zoals ze voorkomen in de statuten .
De wet zegt : Art. 3.89. Syndicus (577-8)
15° de boekhouding van de vereniging van mede-eigenaars te voeren op een duidelijke, nauwkeurige en gedetailleerde wijze, volgens het door de Koning op te stellen minimum genormaliseerd rekeningenstelsel. Elke mede-eigendom die met uitzondering van de kelders, de garages en de parkeerplaatsen minder dan twintig kavels omvat, mag een vereenvoudigde boekhouding voeren die ten minste een weerspiegeling is van de ontvangsten en uitgaven, van de toestand van de kasmiddelen, alsook van de mutaties van beschikbare middelen in contant geld of op de rekeningen, van het bedrag van het werkkapitaal en het reservekapitaal bedoeld in artikel 3.86, § 3, tweede en derde lid, van de schuldvorderingen en de schulden van de mede-eigenaars;