Ik woon sinds enige tijd in een appartementsgebouw met drie appartementen zonder syndicus. Toen ik mijn appartement zowat een jaar geleden kocht, bleek dat ik als derde eigenaar de rekeningen voor de elektriciteit van de gemeenschappelijke delen (gang buiten, traphal…) moest betalen en dat dan moest doorrekenen aan de mede-eigenaars.
Reken ik dan best af bij een afrekening van mijn leverancier? Mijn eerste afrekening is voor de periode van 15/11/2012 tot 13/06/2013. Gewoon alle bedragen voor die periode + afrekening optellen en delen door 3, of is de berekening ingewikkelder?
Naar wie stuur ik de rekening voor het gelijkvloers? Naar de eigenaar, naar het Spit (die het appartement van die eigenaar huurt), of naar de huurders (die het appartement van het Spit huren)?
Echte groentjesvragen, maar het is mijn allereerste appartement en ik wil het juist doen.
Bedankt!
1 Antwoord
Dag Tine,
Ik zou zeer sterk aanbevelen om uw basisakte erop na te lezen. Uw basisakte is het document dat u van uw notaris gekregen hebt bij de aankoop van uw appartement.
Waarom raad ik aan dit te doen?
1) Sommige gebouwen van drie appartementen hebben inderdaad geen syndicus nodig maar dat is lang niet altijd het geval. Als u begint die kosten door te rekenen en er is inderdaad een syndicus nodig volgens de basisakte dan kunt u dit niet zomaar eventjes doen. In dat geval moet u eerst verkozen worden als syndicus op een rechtmatig georganiseerde AV en bent u eveneens wettelijk verplicht een geschreven contract te hebben. Daarnaast bent u verplicht alle wettelijke verplichtingen die bij het syndic-schap komen te kijken rigoureus te volgen en bent u dan ook aansprakelijk voor uw beheer. Ik zou dat dus zeker even controleren en niet zomaar aannemen van de andere mede-eigenaars dat u “gewoon” even de rekeningen moet doorrekenen. Het kan zijn dat er veel meer bij komt kijken en dat u aan iets begint dat veel meer inhoud dan u daadwerkelijk wist. Mocht er dan later iets verkeerd lopen en u was niet wettelijk aangesteld als syndicus dan kan u door een rechter veroordeeld worden. Controleer dit dus zeker even zodat u goed ingelicht bent.
2) Uw basisakte zou normaal gezien ook moeten beschrijven hoe deze kosten verdeeld moeten worden. Meestal krijgt een appartement aandelen of quotiteiten toegewezen die gebruikt worden als verdeelsleutel om die kosten door te rekenen. Het kan echter ook zijn dat alle appartementen als gelijk beschouwd worden. Enkel de basisakte kan daar uitsluitsel over geven.
Ik hoop dat je op die manier verder duidelijkheid zal krijgen door de basisakte eens grondig te bekijken.
Groetjes,
Jessie