Voor onze Algemene Vergaderingen wordt vaak gebruikt van Algemene en Speciale Volmachten. De Speciale Volmacht bestaat uit een ondertekende volmacht gecombineerd met het eigenlijke stembiljet wat ook voorafgaande aan de vergadering aan alle eigenaars en Algemene Volmachtnemers uitgereikt wordt. De Speciale Volmachtgever kan zo dus vooraf (’thuis’) meestemmen over zaken waar op de vergadering vaak nog informatie en discussie kan volgen waardoor anders gestemd zou kunnen/moeten worden. Is het gebruik van zo’n Speciale Volmacht wel correct toegepast? Is het niet zo dat de Speciale Volmachtgever alleen aangeeft over welke agendapunten wen en welk niet meegestemd mag worden (in diens naam door de Speciale Volmachtnemer) en niet ook al meteen het antwoord invult? Bij een Algemene Volmacht gebeurt dit toch ook niet: daar ontvangt de Volmachtnemer pas een stembiljet op de Algemene Vergadering zelf.
Daarnaast is het ook zo dat een stembiljet uit meerdere pagina’s bestaat waar verder geen paraaf gezet hoeft te worden dus zo ook zeer fraudegevoelig (en onwettelijk?) is.
4 Answers
Bedankt Lebragard voor het snelle antwoord, maar deze wettekst kende ik al en geeft me geen duidelijkheid hoe het met de ‘uitvoering’ van het gebruik van de Specifieke Volmacht zit. Ik lees wel ergens het volgende:
…………..indien een volmacht wordt gegeven door een aandeelhouder voor een algemene vergadering bijvoorbeeld zal het vaak opportuun zijn te bepalen in welke richting de gevolmachtigde moet stemmen)…….
‘Richting’ is volgens mij niet het invullen van een stembiljet en het is ‘opportuun’ dus niet verplicht?